NHG-Praktijkaccreditering
Wij zijn trots om te mogen delen dat wij op 2 november het keurmerk ‘NHG geaccrediteerde huisartsenpraktijk’ hebben behaald! Een door de Nederlandse Praktijk Accreditatie (NPA) gekeurde praktijk voldoet aan landelijk vastgestelde normen en werkt gericht aan kwaliteitsverbetering.
Onafhankelijk
NHG Praktijk Accreditering b.v. (NPA b.v.) is een onafhankelijke accrediteringsorganisatie die de praktijken van huisartsen toetst op het gebied van kwaliteit van praktijkvoering en geleverde zorg. De mening van de patiënt wordt daarin expliciet betrokken.
Kwaliteitsverbetering
Deelnemende praktijken werken op basis van een NPA-praktijkrapportage aan aantoonbare verbetering van de kwaliteit van de zorg. Dit doen ze met de NPA-verbeteringsmethodiek. Problemen worden hierbij door het hele team aangepakt met concrete verbeterplannen.
Geen keurslijf
Om accreditering te verdienen worden praktijken niet in een keurslijf van regels en protocollen gedwongen. Integendeel, accreditering sluit juist aan op de werkwijze van de betreffende praktijk. Wanneer de praktijk voldoet aan de door ons gestelde voorwaarden, wordt voor drie jaar de praktijkaccreditering verleend.
Een NPA-accrediteur houdt jaarlijks de vinger aan de pols om na te gaan of de verbeteringen zijn uitgevoerd en of er nog aan de voorwaarden wordt voldaan.
Transparantie
Het keurmerk NHG-Praktijkaccreditering zorgt voor transparantie en maakt aan alle partijen – patiënten, zorgverzekeraars, hulpverleners en overheid – zichtbaar dat de geaccrediteerde praktijk niet alleen voldoet aan landelijk vastgestelde normen, maar ook gericht werkt aan kwaliteitsverbetering.
Hier wordt gewerkt aan kwaliteit
Als patiënt wilt u er zeker van zijn dat uw huisartsenpraktijk u de best mogelijke zorg verleent. Maar hoe weet u nou hoeveel waarde een praktijk hecht aan kwaliteit van praktijkvoering en geleverde zorg? Het antwoord: met het keurmerk NHG-Praktijkaccreditering
Een door NPA gekeurde praktijk voldoet aan landelijk vastgestelde normen en werkt gericht aan kwaliteitsverbetering. Om dit te kunnen vaststellen is de praktijk eerst helemaal doorgelicht. Daarna zijn onderzoeksgegevens op het gebied van organisatie en praktijkvoering, medisch handelen en de mening van patiënten vergeleken met andere praktijken. Op basis van een NPA-rapportage zijn vervolgens verbeteringsplannen opgesteld.
Uw mening telt!
Als patiënt heeft u invloed op het keurmerk van uw praktijk. Als belangrijk onderdeel van het accrediteringsproces wordt er naar de mening van patiënten gevraagd. Ook met het keurmerk blijft uw mening van belang. De praktijk wil zich steeds blijven verbeteren. Heeft u ideeën, opmerkingen of klachten? De praktijk neemt uw opmerkingen graag in ontvangst!
Voor meer informatie: http://www.praktijkaccreditering.nl